Muzeum
logo Krzemionki

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Zamów subskrypcję!

NEWSLETTER

WIRTUALNY SPACER

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

ZOBACZ WIĘCEJ PANORAM

Muzeum Historyczno-Archeologiczne w Ostrowcu Świętokrzyskim zaprasza wszystkich swoich sympatyków i zwiedzających do odwiedzenia naszych stron na Facebooku. Znajdą tam Państwo aktualności, komentarze, opinie i ciekawostki z życia muzeum. Razem z nami możecie tworzyć ten profil, do czego serdecznie zapraszamy. Wystarczy kliknąć LUBIĘ TO!

facebookfacebookfacebookfacebook

Dział sztuki

 

Zbiory artystyczne muzeum to głównie fajanse i porcelana ćmielowska, srebra i wyroby metalowe z XIX i XX wieku, malarstwo (olejne, akwarele, rysunki), grafika, tkaniny oraz meble, których część prezentowana jest w formie wystaw stałych w trzech salach parteru.

 

W Sali Kominkowej znajduje się wystawa fajansów i porcelany ćmielowskiej z XIX i XX wieku. Ceramika stanowi większą część wszystkich eksponatów zgromadzonych w muzeum i jest jedną z największych w Polsce muzealnych kolekcji wyrobów ćmielowskich.

 

Sala Kominkowa - wystawa fajansów i porcelany ćmielowskiej z XIX i XX wieku

 

Najwcześniejszy okres produkcji, związany z wytwórnią założoną w 1803 roku przez hrabiego Jacka Małachowskiego reprezentują fajansowe naczynia, głównie różnej wielkości talerze oraz misterne koszyczki na owoce. Muzeum w swych zbiorach posiada eksponaty ze wszystkich okresów działalności fabryki porcelany w Ćmielowie związanych z jej kolejnymi właścicielami. Na ich przykładzie prześledzić można ewolucję zarówno form jak i technologii wytwarzania porcelany - począwszy od grubościennej, o skromnej dekoracji malarskiej, poprzez naczynia i figurki o bardziej rozbudowanych formach, porcelanę tzw. „książęcą” - o ciekawych formach i świetnej jakości (przykładem mogą być serwisy Rococo, Giewont, Renesans), aż po powstałe w latach 20. i 30. figurki i serwisy, stanowiące charakterystyczne i piękne wyroby ćmielowskiej wytwórni (np. serwisy Empire, Gładki, Płaski, Gniezno, Bałtyk, Kula, figurki Upadła, Twardowski, Taniec Góralski, Zamyślona, Magdusia).

 

Cukiernica - serwis Bałtyk, B. Marcinek, lata 50 Taniec Góralski, F. Kalfas, 1942-1944

 

Istotną część ekspozycji stanowią przykłady powojennej produkcji „Ćmielowa” - figurki projektu Lubomira Tomaszewskiego, Hanny Orthwein, Mieczysława Naruszewicza oraz serwisy kawowe i obiadowe - Ina, Dorota, Feston, Ada i Krokus i inne.

 

Kruk zbrojny, L. Tomaszewski, 1960 rok Wazon Liść, wzór z 1900 roku, 1945 rok

 

W Sali Kominkowej prezentowane są również XIX-wieczne eklektyczne meble - biurko, stół, konsolki i sekretera oraz meble biedermeierowskie i siemmlerowskie - sofa i serwantki. Na ścianach wiszą portrety, prawdopodobnie przedstawiające właścicieli fabryki w Ćmielowie, werdiura ze sceną rodzajową pochodząca z Niemiec oraz obrazy olejne - Cieśnina morska Henry’ego Enfielda i Jeździec na koniu w stroju wschodnim, którego autorem jest prawdopodobnie January Suchodolski.



W Sali Czerwonej eksponowany jest cykl obrazów Portrety książąt i królów polskich, wykonany w latach 1795-1796 przez Jana Bogumiła Plerscha i Mateusza Tokarskiego na zamówienia króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Pierwowzorem części portretów był poczet autorstwa Marcella Baciarellego, wykonany do Gabinetu Marmurowego Zamku Królewskiego w Warszawie. Pozostałe portrety o zdecydowanie niższej wartości artystycznej, wzorowane były prawdopodobnie na portretach z tzw. „cyklu piotrkowskiego” znajdującego się w Muzeum Okręgowym w Piotrkowie Trybunalskim.

 

Sala Czerwona - Portrety książąt i królów polskich

 

Portrety zdeponowane w naszym muzeum są własnością Muzeum Narodowego w Warszawie.



W ostatniej sali parteru eksponowane są przykłady rzemiosła artystycznego - cukiernice, tace, świeczniki, sztućce ze złota, srebra i metalu, a także meble, grafiki i tkaniny z XIX i XX wieku, nawiązujące do pierwotnej mieszkalnej funkcji wnętrz pałacowych. Na uwagę zasługują wyroby złotnicze firmy Karola Malcza, Gustawa Radke, Norblina, Frageta, Braci Henneberg. Wnętrze sali wyposażone jest meblami, których część związana jest z pierwotnym wyposażeniem pałacu Wielopolskich - jest to sosnowo-dębowy komplet składający się z kredensu, pomocnika i sześciu krzeseł wyściełanych skórą. Na ścianach wiszą obrazy - Wieśniaczka w stroju chłopskim autorstwa Antoniego Piotrowskiego, malarza pochodzącego z Nietuliska związanego z tzw. szkołą monachijską, oraz malarzy amatorów, związanych z Ostrowcem Świętokrzyskim: Teofila Kłosińskiego z Kunowa i Władysława Brożka.

 

Wystawa rzemiosła artystycznego

 

 

Partnerzy

 

realizacja: dwarazy.com