Noc Muzeów w Pałacu Wielopolskich w Częstocicach

W sobotę 18 maja zapraszamy do Pałacu Wielopolskich w Częstocicach na doroczne święto kultury, czyli Noc Muzeów. Z tej okazji w pałacowych wnętrzach otwarta zostanie długo oczekiwana wystawa stała, której główna część prezentuje kolekcję porcelany ćmielowskiej w szerokim przekroju czasowym – od XIX-wiecznych początków zakładu, po współczesność. Obiekty te stanowią trzon zbiorów Działu Sztuki i Rzemiosła Artystycznego ostrowieckiego muzeum, tworzonych przez wiele lat dzięki zakupom oraz hojności licznych darczyńców. Na wystawie wyeksponowana została także miejscowa ceramika „ludowa” oraz przykłady malarstwa z kolekcji Muzeum Historyczno-Archeologicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęły Polskie Fabryki Porcelany „Ćmielów” i „Chodzież” S.A.

18 maja (sobota) 2024 r., godzina 19.00-22.00
Pałac Wielopolskich w Częstocicach
(ul. Świętokrzyska 37, Ostrowiec Świętokrzyski)
WSTĘP WOLNY

Tegoroczną Noc Muzeów uświetni koncert w wykonaniu utalentowanych podopiecznych Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Ostrowcu Świętokrzyskim. Podczas wydarzenia odbędzie się również pokaz specjalny filmów z cyklu „Dzieła utracone” w reżyserii Agnieszki Trzos, popularyzujących tematykę strat wojennych i restytucję ruchomych dóbr kultury.

***
„DZIEŁA UTRACONE” to cykl fabularyzowanych filmów dokumentalnych, poświęconych losom dzieł sztuki zaginionych w czasie II wojny światowej. Prezentowane dzieła wróciły do macierzystych kolekcji dzięki działaniom restytucyjnym prowadzonym przez ministerstwo.

Produkcja filmowa: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie
Organizator pokazu podczas Nocy Muzeów: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

DIANA – historia rzeźby „Diana” dłuta Jeana-Antoine’a Houdona z kolekcji króla Stanisława Augusta Poniatowskiego w Pałacu na Wodzie w Łazienkach Królewskich w Warszawie. W filmie zobaczymy etapy odzyskiwania popiersia zrabowanego podczas wojny. Po wielu latach zaginione dzieło pojawiło w ofercie wiedeńskiego domu aukcyjnego, co dało nadzieję na powrót do polskiej kolekcji.

GITARA – kulisy pozyskania do kolekcji „a.r.” oraz utraty kolażu „Gitara” Pabla Picassa. Przenosimy się do października 1923. Do willi Witkacego w Zakopanem przyjeżdża tajemniczy gość, przedstawiający się jako marszand i kolekcjoner sztuki – Mieczysław Sierpski. W walizce wypełnionej pracami różnych twórców ma także dzieło Picassa, które pozostawia gospodarzowi w dowód wdzięczności za namalowanie swojego portretu. Potem praca trafia do tworzonego w Łodzi muzeum, obrabowanego podczas II wojny światowej.

AUTOPORTRET – fragmenty z życia malarza, Jacka Malczewskiego, z czasu gdy jego małżeństwo przechodziło kryzys. Artysta przeżywał wtedy romans z Marią Balową, którą także uwiecznił w kilku swoich obrazach. Wiele dzieł tego znakomitego artysty utraciliśmy z polskich kolekcji podczas wojny. Jednym z nich jest „Autoportret” ze zbiorów Muzeum Śląskiego w Katowicach.

PORTRET MĘŻCZYZNY – losy obrazu „Portret młodego mężczyzny w peruce” namalowanego przez Krzysztofa Lubienieckiego. Historia odnalezienia przez polskie władze przy pomocy FBI dzieła zarabowanego przez Niemców. Opowieść rozgrywa się w dwóch planach czasowych – współcześnie i w roku 1728, kiedy to Lubieniecki przygotowuje się do namalowania obrazu.

To top